SAMOSTUDIUM

15. 6.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: čtvrtek 18. 6.)

- číst text v učebnici str. 64 - 65

9-11 přírodní látky a tuky.docx (15,4 kB)

9-11 přírodní látky a tuky.pdf (278 kB)

 

 

11. 6.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: úterý 16. 6.)

- číst text v učebnici str. 51 - 53

9-10 karboxylové kyseliny.docx (23,4 kB)

9-10 karboxylové kyseliny.pdf (321,2 kB)

 

 

1. 6.

S ohledem na blížící se přijímací zkoušky zde vložím informace k probíranému učivu chemie až ve středu 10. 6.

Přeji hodně úspěchů!!!

DV

 

25. 5.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: pondělí 1. 6.)

- číst text v učebnici str. 48 - 49

9-9 alkoholy a fenoly.docx (52,6 kB)

9-9 alkoholy a fenoly.pdf (544,9 kB)

 

19. 5.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: pondělí 25. 5.)

- číst text v učebnici str. 45 - 47

9-8 deriváty uhlovodíků.docx (15,8 kB)

9-8 deriváty uhlovodíků.pdf (233,5 kB)

 

 

6. 5.

-Do cvičného sešitu rukou vypíšete odpovědi z pracovního listu, na můj pracovní mail (nebo na Komens- ale to využívejte jen v krajním případě) mi pošlete foto odpovědí nebo mi můžete ve škole odevzdat pracovní sešit. Pracujte samostatně, při řešení používejte sešit, učebnici, wikipedii, atp.

Termín poslání: pondělí 11. 5. do 15,00  

PL-uhlovodíky.pdf (229 kB)

PL-uhlovodíky.docx (28,7 kB)

 

 

28. 4.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: pondělí 4. 5.)

- číst text v učebnici str. 40

9-7 areny.docx (25,5 kB)

9-7 areny.pdf (293,3 kB)

 

 

21. 4.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: pátek 24. 4.)

- číst text v učebnici str. 39

9-6 alkyny.docx (13,8 kB)

9-6 alkyny.pdf (286,1 kB)

 

podívejte se na videa pokusů s acetylénem:  

     www.youtube.com/watch?v=S1h3LRTyO1c

      www.youtube.com/watch?v=AJXA9y8knRc

 

 

15. 4.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: pátek 17. 4.)

- číst text v učebnici str. 38

9-5-alkeny.doc (200,5 kB)

9-5-alkeny.pdf (391,7 kB)

 

6. 4.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: středa 15. 4.)

- číst text v učebnici str. 36 až 37

- do cvičného sešitu odpovězte na otázky: 37/1a) a 37/2

- podívejte se na video o vlastnostech a využití propanu

9-4-alkany.doc (37,5 kB)

9-4-alkany.pdf (338,5 kB)

edu.ceskatelevize.cz/palivo-a-nove-materialy-horkovzdusneho-balonu-5e44242a4908cf0125157fc3

 

 

25. 3.

- dva zápisy do školního sešitu jsou níže v příloze jako dokument word nebo pdf (termín zapsání: pátek 27. 3.)

- číst text v učebnici str. 34 až 35

 

Zápisy:

9-org.sl., uhlík, retezce.doc (29 kB)
9-org.sl., uhlík, retezce.pdf (288,3 kB)
 

9-uhlovodíky uvod.doc (26 kB)
9-uhlovodíky uvod.pdf (189,6 kB)


Na důkaz přítomnosti vázaného uhlíku a vodíku v některých organických sloučeninách se můžete posívat na těchto odkazech:

www.youtube.com/watch?v=JWLwbakraOs

www.youtube.com/watch?v=LKmvbDX4Ao4

 

 

12. 3.

- zápis do školního sešitu je níže v příloze jako prezentace nebo pdf (termín zapsání: pátek 20. 3.)

- číst text v učebnici str. 24 až 26

9-8 organické sloučeniny-zdroje uhlov.pptx (48,5 kB)

9-org.ch. uvod a zdroje uhl - kopie.pdf (284 kB)


Otázky zkoušení 6. 3. - 9. 3.

1. Uveď názvy a vzorce tří chemikálií vyráběných pomocí elektrolýzy.  

2. Uveď tři další způboby užití elektrolýzy.

3. Popiš olověný akumulátor (elektrody, náplň, napětí)

4. Doplň: Soli v .......... skupenství elektrický proud nevedou, ale .....

 

Otázky zkoušení 10. 2. - 12. 2.

1. Uveď oxidační číslo atomu kovu (Beketovova řada) , je-li vázán ve sloučenině: 

a) Al, b) Pb, c) Cu, d) Ag, e) Pt, f) Au

2. Srovnej vlastnosti a způsob vzniku zakalené a popouštěné oceli.

3. Urči oxidační čísla: a) Ca(OH)2  b) SiO2, c) HNO3

4. Uveď 3 způsoby, jak lze zabránit korozi železa.

 

 

 

Archív: 9- OZK 19-20.docx (15,8 kB)


DDÚ příprava na D 5  

Okruhy: Redukce a oxidace, řada kovů, železo + ocel, koroze

Hodnocení: (33/29/24,5/16/9,5)

1. Uveď 4 příklady běžných chemických reakcí, které jsou redoxní. (2b.)

2. Doplň: Chemická reakce je redoxní, pokud při ní dochází ke změnám ... (1 b.)

3. Co to je oxidace? (1 b.)

4. Rozhodni, zda je uvedený děj redoxní a pokud je, vyznač oxidaci a redukci:

     Mg + HCl →  H2 + MgCl2                                                             (10,5 b.)

    PbS + O2 → PbO + SO2 (rada: PbIIS-II)

5. Rozhodni, zda reakce proběhne a pokud ano, napiš rovnici a vyčísli ji: (2,5 + 2)

   a) Na + HCl            

   b) železo s (vodným roztokem) síranu měďnatého

6. Co to je koroze a uveď 3 typy způsobu ochrany materiálů před korozí. (1 + 2b.)

7. Jaké vlastnosti má surové železo, jak se opracovává, k čemu se užívá (3 př.)? (2+1+1b.)

9. Ve kterých zařízeních se vyrábí ocel? (2 b.)

9. Jaké vlastnosti má zakalená ocel (2 př.) a jak se získá? (2 + 1 b.)

10. Napiš názvy a značky: a) 2 ušlechtilých kovů (1 b.)

11. Jaké je běžné oxidační číslo atomu daného kovu (vázaného ve sloučenině): a) Na, b) Au, c) Mg ( 1b.)

 

 

 

Příklady a otázky doporučené k procvičování na D3

Téma: Výpočet molární hmotnosti

Hodnocení: neklasifikováno                                                                            

1. Vypiš názvy a značky 4 prvků, které tvoří dvouatomové molekuly.

2. Která veličina má značku n?

3. Jakou jednotku má molární hmotnost?

4. Pomocí tabulek urči molární hmotnost:

   a) chloridu hlinitého

   b) oxidu manganistého

   c) kyseliny uhličité

   d) MgSO3

   e) PbCl4

   f) K2SO4

   g) Ca3(PO4)2

   h) Fe(OH)3

   i)Mn2P2O. 3H2

Výsledky př. č. 4:a) 133,3 g/mol, b) 221,84, c) 62,03, d) 104,4, e) 349, f) 174,25, g) 310,18, h) 106,88, i) 338,06

 

 

Opakování na desetiminutovku č. 2 

Téma: Neutralizace, indikátory, soli

Termín:  9. A: út 12. 11.; 9. B středa 13. 11.; 9. C: pondělí 11. 11.

Hodnocení: (41/36,5/30,5/20/12)                                                                            

1. Co to je neutralizace? Uveď 3 příklady použití neutralizace v běžném životě.   [3,5]

2. Pojmenuj chemické látky (jsou dvě!) vzniklé reakcí:        [3+1]

a) hydroxidu měďnatého s kyselinou uhličitou

b) kyseliny sírové s hydroxidem lithným

c) hydroxidu vápenatého s kyselinou fluorovodíkovou

3.  Které látky spolu reagovaly při neutralizaci, jestliže vznikla tato sůl:     [4]

            a) siřičitan draselný                b) chlorid železitý

4.  Napiš a vyčísli rovnici neutralizace, pojmenuj vzniklou sůl:        [3,5+3,5+2,5]

            a) hydroxidu vápenatého s kyselinou chlorovodíkovou

            b) kyseliny sírové s hydroxidem draselným

            c) kyseliny dusičné s hydroxidem sodným

5. Vyjmenuj 4 indikátory a u jednoho popiš barevné změny v závislosti na pH roztoku. [2+3]

6. Vypiš 3 společné vlastnosti solí.    [3]

7. Ze seznamu chemických látek vypiš všechny soli a doplň jejich vzorce:            [5]

uhličitan vápenatý, oxid křemičitý, hydroxid vápenatý, chlorid sodný, kyselina    fosforečná, dusičnan stříbrný, síran měďnatý, jodid manganistý

8. Napiš užití: a) uhličitanu sodného       b) AgNO3       c)  CaSO4          [3+2+2]

 

 

 

Desetiminutovka č.1 

Okruhy: Názvosloví oxidů, halogenidů, názvy/vzorce vybraných hydroxidů a kyselin

Termíny: 9.A: út 24. 9.; 9.B: st 25. 9.; 9.C: po 23. 9.

 

Příklady doporučené k opakování: (NEKLASIFIKOVÁNO!)

a) oxid uranový; b) oxid stříbrný; c) oxid manganičitý; d) fluorid sírový          

e) jodid rtuťnatý; f) oxid bromitý; g) CuCl; h) Fe2O3     i) CaBr2 ; j) Li2O; k)WO3; l) SiO2

m) kyselina siřičitá; n) kyselina fosforečná; o) Ca(OH)2  p)  H2CO3;   q) HF; r) hydroxid draselný                                                                

 

 

Řešení: a) UO3, Ag2O, MnO2, SF6, HgI2, Br2O3, chlorid měďný, oxid železitý, bromid vápenatý, oxid lithný, oxid wolframový, oxid křemičitý, H2SO3, H3PO4; hydroxid vápenatý ( hašené vápno); kyselina uhličitá; kyselina fluorovodíková; KOH 


K opakování:

------------------------------------------

Značky prvků:

C, O, N, H, S, P, F, Cl, Br, I,

He, Ne, Ar, Fe, Al, Zn, Ag, Au, Pb, Cu

Li, Na, K, Mn, Mg, Si, Ca

Cr, Ni, Hg, Sn, As, U, Os, W, V, Se

 

Koncovky:

-ný, -natý, -itý, -ičitý, -ičný/-ečný, -ový, istý, -ičelý

 


ARCHÍV

Opakování na desetiminutovku č. 4
Téma: Neutralizace, soli
Termín: úterý 21. 11. 2017
Hodnocení: 40/35,5/29,5/19,5/9,5
1. Co to je neutralizace? Uveď 3 příklady použití neutralizace v běžném životě. [4]
2. Pojmenuj chemické látky (jsou dvě!) vzniklé reakcí: [3+1]
a) hydroxidu měďnatého s kyselinou uhličitou
b) kyseliny sírové s hydroxidem lithným
c) hydroxidu vápenatého s kyselinou fluorovodíkovou
3.  Které látky spolu reagovaly při neutralizaci, jestliže vznikla tato sůl: [4]
        a) siřičitan draselný b) chlorid železitý
4.  Napiš a vyčísli rovnici neutralizace, pojmenuj vzniklou sůl: [4+4+3]
        a) hydroxidu vápenatého s kyselinou chlorovodíkovou
        b) kyseliny sírové s hydroxidem draselným
c) kyseliny dusičné s hydroxidem sodným 
5. Vypiš 3 společné vlastnosti solí. [3]
6. Ze seznamu chemických látek vypiš všechny soli a doplň jejich vzorce: [5]
uhličitan sodný, oxid křemičitý, hydroxid vápenatý, chlorid sodný, kyselina fosforečná, dusičnan 
draselný, síran měďnatý, jodid manganistý
7. Napiš název/vzorec, kde se vyskytuje a k čemu se užívá:[4+2+3] 

 

Příklady doporučené jako příprava na desetiminutovku č.1 

Názvosloví oxidů, halogenidů, názvy/vzorce vybraných hydroxidů a kyselin

NEKLASIFIKOVÁNO!

 

a) oxid uranový; b) oxid stříbrný; c) oxid manganičitý; d) fluorid sírový                

e) jodid rtuťnatý; f) oxid bromitý; g) CuCl; h) Fe2O3       

 i) CaBr2 ; j) Li2O; k)WO3; l) SiO2

m) kyselina siřičitá; n) kyselina fosforečná; o) Ca(OH)2

p)  H2CO3;   q) HF; r) hydroxid draselný                                                                

 

 

Řešení: a) UO3, Ag2O, MnO2, SF6, HgI2, Br2O3, chlorid měďný, oxid železitý, bromid vápenatý, oxid lithný, oxid wolframový, oxid křemičitý, H2SO3, H3PO4; hydroxid vápenatý ( hašené vápno); kyselina uhličitá; kyselina fluorovodíková; KOH hydroxid draselný

 

OTÁZKY ORIENTAČNÍHO ZKOUŠENÍ  PRO ŽÁKY 9.A NA  . ()

(Přepsala vyučující, případné chyby nebo nepřesné formulace budou rozebrány během výuky.)

 

Archív: 


OTÁZKY ORIENTAČNÍHO ZKOUŠENÍ PRO ŽÁKY 9.B NA   ()

(Přepsala vyučující, případné chyby nebo nepřesné formulace budou rozebrány během výuky.)

 

Archív: