aktualizováno: 30. 3.

Moji milí, na Komens jsem vám i rodičům poslala zprávu, ve které vás žádám o přihlášení do virtuální třídy na GOOGLE CLASSROOM. Jestli máte problém s přečtením zprávy přes Komens, napište mi na mail, budu se snažit co nejdříve odpovědět.

S pozdravem

D. Váverková

 

 

aktualizováno: 26. 3.

Výsledky PS str. 37/4 postup řešení + výpočty 

 

PS37-4a.jpg (3,2 MB)

PS37-4b.jpg (3 MB)

 

Moji milí, 

vkládám pracovní list se souhrnem příkladů na poměr jako přílohu (formát docx a pdf) . Do pondělí 30. 3. do 19,00 mi pošlete foto nebo upravený dokument s vypočítanými příklady. Pracujte maximálně samostatně, budu hodnotit pouze " po dobrém", ale potřebuji vědět, které příklady vám dělají problém. Řešení pište buď do školního sešitu nebo si můžete pracovní list vytisknout a psát do něho. Zkuste si přílohu otevřít co nejdříve, někteří mohou s tím mít problém, tak ať to neřešíte na poslední chvíli, příkladů je poměrně hodně.

pomer-souhrnne opakovani.docx (15,5 kB)

pomer-souhrnne opakovani.pdf (319,2 kB)

 

 

 

aktualizováno: 25. 3.

Výsledky PS str. 37/4

a) 75°, 45°, 60°, ostroúhlý

b) 10°, 50°, 120°, tupoúhlý

c) 20°, 40°, 120°, tupoúhlý

d) 30°, 45°, 105°, tupoúhlý

e) 36°, 48°, 96°, tupoúhlý

Zítra přiložím i fotku postupu řešení pro ty, kteří jste udělali nějakou chybku.

Mějte se pěkně. DV

 

 

aktualizováno: 24. 3.

Zkusíme vyřešit typickou slovní úlohu na postupný poměr.

Př. V trojúhelníku jsou vnitřní úhly α:β:γ v postupném poměru 4:5:6. Urči jejich velikost a typ trojúhelníku.

 

Srovnejte nejdříve obdobné zadání příkladu, který jste řešili minulý týden (uč. 19/11 nebo v nové uč. 21/11):

Rozděl částku 4 800 Kč c poměru 5:4:7.

V čem jsou zadání podobná? A v čem se liší?

 

Podobná:   Je zadaný postupný poměr a jedná se o typ příkladu Změň v poměru… a v obou příkladech na tři části.

Liší se: Na rozdíl od dřívějšího příkladu, ve kterém známe velikost částky, kterou máme rozdělit (tj. 4 800 Kč) u př. s trojúhelníkem toto zdánlivě zadáno není.

Pokud si ale uvědomíme, že součet vnitřních úhlů v libovolném trojúhelníku je 180°, budou tyto příklady velice podobné.

 

Řešení  je pěkně vidět na přiloženém odkazu: 

https://www.youtube.com/watch?v=l3OU0t6PqXM

 

Zápis do sešitu:

V trojúhelníku jsou vnitřní úhly α:β:γ v postupném poměru 4:5:6. Urči jejich velikost a typ trojúhelníku.

  zápis a řešení si zapiš buď samostatně nebo podle videa

A ještě musíme rozhodnout, o jaký typ trojúhelníku se jedná. 

Protože velikosti jsou 48°, 60° a 72° a to jsou ostré úhly (mají velikost menší než ….), jedná se o ostroúhlý trojúhelník.

 

Př.  PS str. 37/4 řešte do školního sešitu a do PS si zapište jenom výsledky (tam není  dost místa na výpočty). Zítra zveřejním výsledky tohoto cvičení, ale zkuste to řešit samostatně :-).

 

 

 

aktualizováno: 19. 3.

Výsledky:            MOJE JEDNIČKY

PS 37/2 a) 16:6:14              b) 10:45:20                                PS 37/3 a) 5:6:7

            c) 11:24:31             d) 21:15:3                                              c) 3:4:2

            e) 3:4:5                  f) 4:9:1                                                   e) 4:3:2

            g) 3:2:12                h) 8:9:10                                                 g) 4:5:2

                Hodnocení: 0 nebo1 ch….1; 2nebo 3 ch…2

Tyto známky budu nově evidovat já, proto si je musíte u mě přes Komens nebo mail nahlásit (nejpozději do pátku 20. 3. do 20,00 hod.).

 

Nové učivo (zapiš do školního sešitu)

Rozděl celek v postupném poměru

- postup je velice podobný, jako u rozdělení celku v poměru, budeme však tento celek dělit na tři, čtyři i více částí např. u postupného poměru 2:5:8 na tři části a u 3:1:6:3:2 na pět částí

Př. Rozděl 63 kg na tři části v poměru 3:2:4

1. část…3 díly

2. část…2 díly

3. část…4 díly     celkem dílů…3+2+4=9; 1 díl má 63 : 9 = 7 kg

------------------------------------------------------

1. část…3 díly, tj. 3.7 = 21 kg; 2. část…2 díly, tj. 2.7 = 14 kg; 3. část…4 díly, tj. 4.7 = 28 kg

 

 

Vyzkoušejte vypočítat:

uč. str. 19/11  (výsledky ověřte na str. 78/1.4)

André mě upozornil, že ti z vás, kteří máte novou učebnici, se neorientujete.

IMG_20200319_192722.jpg (4,2 MB)

 

 

 

 

aktualizováno: 18. 3.

Výsledky:

18/3B: a) 8:14:4, b) 12:21:6, c) 20:35:10, d) 40:70:20, e) 200:350:100

18/5B: a) 2:1:3, b) 4:3:7, c) 9:4:7, d) 3:6:12=1:2:4

18/6B: a) 8:6:7 = 16:12:14, b) 5:4:3 = 10:8:6

 

MOJE JEDNIČKY:

PS str. 37/2

           37/3 (1. sloupec)

 

 

Vysvětlení a komentáře psané fialově si do sešitu nepiště :-).

Do školního sešitu opište z učebnice na str. 18 nahoře text orámovaný zeleným

Př. uč. 18/3A (vyřešíme společně)

a) 3:6:5 = 6:12:10.......každý člen násobíme číslem 2

b) 3:6:5 = 9:18:15......                                          3

c) 3:6:5 = 15:30:25

d)          = 30:60:50

e)           = 150:300:250

18/3B zkuste samostatně, večer vložím výsledky pro kontrolu

 

Př. uč. 18/5A (vyřešíme společně)

a) 5:15:10 = 1:3:2 ..... společný dělitel VŠECH TŘÍ čísel je 5, každé vydělíme pěti

b) 100:250:150 = 2:5:3 (lze krátit i postupně)

c) 96:80:112= 12:10:17=6:5:7

d) 0,4:0,8:1,6=4:8:16=1:2:4

18/5B zkuste samostatně, večer vložím výsledky pro kontrolu

 

Př. 18/6A

a) 9:5:8 = ?:10:?.... prostřední člen vznikl vynásobením číslem 2 a proto i další členy rozšířím stejným číslem

    9:5:8 = 18:10:16

b) ?:3:5 = 12:9:? ...prostřední člen vznikl vynásobením číslem 3 a proto ? získám rozšířením 3, ALE ? získám zkrácením

   4:3:5 = 12:9:15

18/6B zkuste samostatně, večer vložím výsledky pro kontrolu

Dnes večer také zadám příklady na MOJE JEDNIČKY a zítra ráno výsledky pro kontrolu těchto příkladů.

 

 

ARCHÍV 

učivo a úkoly do 16. 3.   archiv do 16.3..doc (35 kB)

 

 

nové učivo: postupný poměr: (na videu od cca 5. min, chybějícím doporučuji i prvních 5 minut)

1) www.youtube.com/watch?v=0_o7Tcb-H98

 

další videa- řešené základní slovní úlohy na poměr:

2) cs.khanacademy.org/math/pre-algebra/pre-algebra-ratios-rates/pre-algebra-ratios-intro/v/understanding-equivalent-ratios?modal=1

3) na osách: cs.khanacademy.org/math/pre-algebra/pre-algebra-ratios-rates/pre-algebra-visualize-ratios/v/ratios-and-double-number-lines?modal=1

4) různé způsoby/přístupy při řešení (pěkné!):  https://cs.khanacademy.org/math/pre-algebra/pre-algebra-ratios-rates/pre-algebra-visualize-ratios/v/solving-ratio-problems-with-tables-exercise?modal=1

 

 

 


Otázky zkoušení                                     aktualizováno:      

úterý 3. 3.

1. Uprav poměr na základní tvar: 

    a) 6 : 0,8    

    b) 5/6 : 5/8    

    c) 1 a 1/2 : 1 a 2/3 (smíšená čísla)

2. Uprav poměr na základní tvar:

   a) 1,2 h : 48 min   

   b) 2,5 t : 15 q  

   c) 0,04 m3 : 1 hl

 

 

 

pondělí 3. 2.

1. Vypočítej: a) -(+ 2/3) - (- 0,25)   b) -1 + 3/5 . 10/9

2. Vypočítej: (1 - 1/4) : (-1 - 1/4)

pondělí 27. 1.

1. Vypočítej  povrch kvádru s rozměry 0,6 dm; 5/6 dm ; 1 a 1/3 dm. (pozn. poslední rozměr je zadaný jako smíšené číslo)

2. Uspořádej sestupně čísla: -2/5; 1,2; 7/6; -0,5; 0,75

pondělí 13. 1.

1. Vypočítej: a) -1/15 - (-2/25)    b)  4/13 . (4/5 - 3/10)

2. Kolik korun je: a) 1/4 z 22 Kč   b) 5/6 z 132 Kč

pátek 10. 1.

1. Vypočítej: a) -3/20 - 1/6    b)  3,2 - 0,5. 2,3

2. Narýsuj krychli, má-li její strana délku 5,2 cm.

 

Archív: M7 OZK 19-20.docx (14,4 kB)