aktualizováno: 30. 3.
Moji milí, na Komens jsem vám i rodičům poslala zprávu, ve které vás žádám o přihlášení do virtuální třídy na GOOGLE CLASSROOM. Jestli máte problém s přečtením zprávy přes Komens, napište mi na mail, budu se snažit co nejdříve odpovědět.
S pozdravem
D. Váverková
aktualizováno: 26. 3.
Výsledky PS str. 37/4 postup řešení + výpočty
Moji milí,
vkládám pracovní list se souhrnem příkladů na poměr jako přílohu (formát docx a pdf) . Do pondělí 30. 3. do 19,00 mi pošlete foto nebo upravený dokument s vypočítanými příklady. Pracujte maximálně samostatně, budu hodnotit pouze " po dobrém", ale potřebuji vědět, které příklady vám dělají problém. Řešení pište buď do školního sešitu nebo si můžete pracovní list vytisknout a psát do něho. Zkuste si přílohu otevřít co nejdříve, někteří mohou s tím mít problém, tak ať to neřešíte na poslední chvíli, příkladů je poměrně hodně.
pomer-souhrnne opakovani.docx (15,5 kB)
pomer-souhrnne opakovani.pdf (319,2 kB)
aktualizováno: 25. 3.
Výsledky PS str. 37/4
a) 75°, 45°, 60°, ostroúhlý
b) 10°, 50°, 120°, tupoúhlý
c) 20°, 40°, 120°, tupoúhlý
d) 30°, 45°, 105°, tupoúhlý
e) 36°, 48°, 96°, tupoúhlý
Zítra přiložím i fotku postupu řešení pro ty, kteří jste udělali nějakou chybku.
Mějte se pěkně. DV
aktualizováno: 24. 3.
Zkusíme vyřešit typickou slovní úlohu na postupný poměr.
Př. V trojúhelníku jsou vnitřní úhly α:β:γ v postupném poměru 4:5:6. Urči jejich velikost a typ trojúhelníku.
Srovnejte nejdříve obdobné zadání příkladu, který jste řešili minulý týden (uč. 19/11 nebo v nové uč. 21/11):
Rozděl částku 4 800 Kč c poměru 5:4:7.
V čem jsou zadání podobná? A v čem se liší?
Podobná: Je zadaný postupný poměr a jedná se o typ příkladu Změň v poměru… a v obou příkladech na tři části.
Liší se: Na rozdíl od dřívějšího příkladu, ve kterém známe velikost částky, kterou máme rozdělit (tj. 4 800 Kč) u př. s trojúhelníkem toto zdánlivě zadáno není.
Pokud si ale uvědomíme, že součet vnitřních úhlů v libovolném trojúhelníku je 180°, budou tyto příklady velice podobné.
Řešení je pěkně vidět na přiloženém odkazu:
https://www.youtube.com/watch?v=l3OU0t6PqXM
Zápis do sešitu:
V trojúhelníku jsou vnitřní úhly α:β:γ v postupném poměru 4:5:6. Urči jejich velikost a typ trojúhelníku.
zápis a řešení si zapiš buď samostatně nebo podle videa
A ještě musíme rozhodnout, o jaký typ trojúhelníku se jedná.
Protože velikosti jsou 48°, 60° a 72° a to jsou ostré úhly (mají velikost menší než ….), jedná se o ostroúhlý trojúhelník.
Př. PS str. 37/4 řešte do školního sešitu a do PS si zapište jenom výsledky (tam není dost místa na výpočty). Zítra zveřejním výsledky tohoto cvičení, ale zkuste to řešit samostatně :-).
aktualizováno: 19. 3.
Výsledky: MOJE JEDNIČKY
PS 37/2 a) 16:6:14 b) 10:45:20 PS 37/3 a) 5:6:7
c) 11:24:31 d) 21:15:3 c) 3:4:2
e) 3:4:5 f) 4:9:1 e) 4:3:2
g) 3:2:12 h) 8:9:10 g) 4:5:2
Hodnocení: 0 nebo1 ch….1; 2nebo 3 ch…2
Tyto známky budu nově evidovat já, proto si je musíte u mě přes Komens nebo mail nahlásit (nejpozději do pátku 20. 3. do 20,00 hod.).
Nové učivo (zapiš do školního sešitu)
Rozděl celek v postupném poměru
- postup je velice podobný, jako u rozdělení celku v poměru, budeme však tento celek dělit na tři, čtyři i více částí např. u postupného poměru 2:5:8 na tři části a u 3:1:6:3:2 na pět částí
Př. Rozděl 63 kg na tři části v poměru 3:2:4
1. část…3 díly
2. část…2 díly
3. část…4 díly celkem dílů…3+2+4=9; 1 díl má 63 : 9 = 7 kg
------------------------------------------------------
1. část…3 díly, tj. 3.7 = 21 kg; 2. část…2 díly, tj. 2.7 = 14 kg; 3. část…4 díly, tj. 4.7 = 28 kg
Vyzkoušejte vypočítat:
uč. str. 19/11 (výsledky ověřte na str. 78/1.4)
André mě upozornil, že ti z vás, kteří máte novou učebnici, se neorientujete.
IMG_20200319_192722.jpg (4,2 MB)
aktualizováno: 18. 3.
Výsledky:
18/3B: a) 8:14:4, b) 12:21:6, c) 20:35:10, d) 40:70:20, e) 200:350:100
18/5B: a) 2:1:3, b) 4:3:7, c) 9:4:7, d) 3:6:12=1:2:4
18/6B: a) 8:6:7 = 16:12:14, b) 5:4:3 = 10:8:6
MOJE JEDNIČKY:
PS str. 37/2
37/3 (1. sloupec)
Vysvětlení a komentáře psané fialově si do sešitu nepiště :-).
Do školního sešitu opište z učebnice na str. 18 nahoře text orámovaný zeleným
Př. uč. 18/3A (vyřešíme společně)
a) 3:6:5 = 6:12:10.......každý člen násobíme číslem 2
b) 3:6:5 = 9:18:15...... 3
c) 3:6:5 = 15:30:25
d) = 30:60:50
e) = 150:300:250
18/3B zkuste samostatně, večer vložím výsledky pro kontrolu
Př. uč. 18/5A (vyřešíme společně)
a) 5:15:10 = 1:3:2 ..... společný dělitel VŠECH TŘÍ čísel je 5, každé vydělíme pěti
b) 100:250:150 = 2:5:3 (lze krátit i postupně)
c) 96:80:112= 12:10:17=6:5:7
d) 0,4:0,8:1,6=4:8:16=1:2:4
18/5B zkuste samostatně, večer vložím výsledky pro kontrolu
Př. 18/6A
a) 9:5:8 = ?:10:?.... prostřední člen vznikl vynásobením číslem 2 a proto i další členy rozšířím stejným číslem
9:5:8 = 18:10:16
b) ?:3:5 = 12:9:? ...prostřední člen vznikl vynásobením číslem 3 a proto ? získám rozšířením 3, ALE ? získám zkrácením 3
4:3:5 = 12:9:15
18/6B zkuste samostatně, večer vložím výsledky pro kontrolu
Dnes večer také zadám příklady na MOJE JEDNIČKY a zítra ráno výsledky pro kontrolu těchto příkladů.
ARCHÍV
učivo a úkoly do 16. 3. archiv do 16.3..doc (35 kB)
nové učivo: postupný poměr: (na videu od cca 5. min, chybějícím doporučuji i prvních 5 minut)
1) www.youtube.com/watch?v=0_o7Tcb-H98
další videa- řešené základní slovní úlohy na poměr:
4) různé způsoby/přístupy při řešení (pěkné!): https://cs.khanacademy.org/math/pre-algebra/pre-algebra-ratios-rates/pre-algebra-visualize-ratios/v/solving-ratio-problems-with-tables-exercise?modal=1
Otázky zkoušení aktualizováno:
úterý 3. 3.
1. Uprav poměr na základní tvar:
a) 6 : 0,8
b) 5/6 : 5/8
c) 1 a 1/2 : 1 a 2/3 (smíšená čísla)
2. Uprav poměr na základní tvar:
a) 1,2 h : 48 min
b) 2,5 t : 15 q
c) 0,04 m3 : 1 hl
pondělí 3. 2.
1. Vypočítej: a) -(+ 2/3) - (- 0,25) b) -1 + 3/5 . 10/9
2. Vypočítej: (1 - 1/4) : (-1 - 1/4)
pondělí 27. 1.
1. Vypočítej povrch kvádru s rozměry 0,6 dm; 5/6 dm ; 1 a 1/3 dm. (pozn. poslední rozměr je zadaný jako smíšené číslo)
2. Uspořádej sestupně čísla: -2/5; 1,2; 7/6; -0,5; 0,75
pondělí 13. 1.
1. Vypočítej: a) -1/15 - (-2/25) b) 4/13 . (4/5 - 3/10)
2. Kolik korun je: a) 1/4 z 22 Kč b) 5/6 z 132 Kč
pátek 10. 1.
1. Vypočítej: a) -3/20 - 1/6 b) 3,2 - 0,5. 2,3
2. Narýsuj krychli, má-li její strana délku 5,2 cm.
Archív: M7 OZK 19-20.docx (14,4 kB)