SAMOSTUDIUM
16. 4.
- zápis do školního sešitu je níže jako příloha, termín zapsání: pondělí 20. 4.
8-úvod do chem. reakcí.doc (39 kB)
8-úvod do chem. reakcí.pdf (383 kB)
Podívejte se na pokusy zmiňované v zápisu:
rozklad peroxidu vodíku: www.youtube.com/watch?v=rTWce8CnNSU
sodík s vodou: www.youtube.com/watch?v=1-GEWL2kOOM
sodík s vodou: www.youtube.com/watch?v=yTEvFP4rrYI
7. 4.
V příloze je pracovní list s hravým procvičováním učiva Chemické prvky.
Své odpovědi můžete psat do tohoto dokumentu, do vytisknutého zadání nebo do cvičného sešitu.
Pošlete mi foto nebo upravený dokument na můj pracovní mail do středy 15. 4.
8-prvky procvic.pdf (228,7 kB)
1. 4.
- zápis do školního sešitu je níže jako příloha (termín zapsání: pondělí 6. 4.)
- nepovinné: přečti si zajímavosti a rozšiřující informace o kovech a pokud chceš, vypracuj i dobrovolný DÚ (hodnoceno "po dobrém"); odpovědi piš ručně na papír nebo ručně do vytisknutého zadání DDÚ nebo v PC do dokumentu a pošli mi foto nebo upravený dokument na můj pracovní mail. (termín odeslání: pondělí 6. 4.)
8-kovy-zajímavosti.pdf (622 kB)
8-kovy-zajímavosti.docx (3,9 MB)
DDÚ- kovy zajímavosti.docx (13,4 kB)
krátká videa o kovech
porovnání vlastností kovů: edu.ceskatelevize.cz/vlastnosti-kovu-a-jejich-vodivost-5e441a3ff2ae77328d0a6a2d
rtuť: edu.ceskatelevize.cz/jedovata-rtut-5e441a9cf2ae77328d0a6e99
a nějaká i k nekovům
uhlík (grafit, tuha): edu.ceskatelevize.cz/odkud-pochazi-uhlik-5e4421d2e173fa6cb524a846
červený a bílý fosfor: edu.ceskatelevize.cz/reakce-fosforu-s-chlorecnanem-draselnym-5e4423f44908cf0125157e67
25. 3.
Můžete se na následujícím odkazu podívat na videa pokusů s alkalickými kovy (ráda většinu z nich předvedu, až se spolu zase uvidíme :-) )
e-chembook.eu/vodik-a-alkalicke-kovy
24. 3.
- zápis do školního sešitu je níže jako příloha (termín zapsání: pátek 27. 3.)
- číst text v učebnici str. 60 až 61
16. 3.
zajímavosti o diamantu
www.youtube.com/watch?v=-p8326ceods
12. 3.
- zápis do sešitu (termín zapsání: pátek 20. 3.)
- číst text v učebnici str. 62 až 65
8. r-síra, uhlík, vzácné plyny,halogeny, polokovy.doc (40 kB)
ARCHÍV
OPAKOVÁNÍ NA D3
Téma: Roztoky, chemické sklo
Hodnocení: (26/23/19/12,5/7,5)
1. Uveď 4 příklady rozpouštědel. (2b.)
2. Co to je nasycený roztok. (2b.)
3. Uveď 3 faktory, které způsobí rychlejší rozpouštění pevné látky v kapalině. (3b.)
4. Kolik gramů vody a skalice modré musíš smíchat, abys připravil 600g 15%-ního roztoku? (4b.)
5. Kolika procentní roztok vznikne smícháním 280g cukru a 250g vody? (3b.)
6. Napiš vzorec používaný pro výpočet koncentrace roztoku a pojmenuj všechny veličiny. (2b.)
7. Zakroužkuj všechna slova, která doplní větu tak, aby byla správná: (3b.)
a) Roztok s koncentrací 30% je koncentrovanější/ nasycenější/ zředěnější než roztok s koncentrací 10%.
b) Dosypu-li do daného roztoku další cukr, bude nový roztok koncentrovanější/ méně nasycený/ zředěnější.
8. Urči, jaká je koncentrace roztoku v %, jestliže: w = 0,05; b) w = 0,7; c) w = 0,0045 ( 3b.)
9. Namaluj chemické skol/nářadí: a) nedělená pipeta, b) odsávací zkumavka, c) kuželová baňka, d) chladič (4 b.)
Opakování na desetiminutovku č. 2
Téma: Směsi, oddělování složek směsí
Hodnocení: (22/19,5/16/10,5/5)
1. Co to jsou homogenní směsi. (1b.)
2. Uveď tři příklady heterogenních směsí. (3b.)
3. Pokud se jedná o směs uveď, zda je různorodá nebo stejnorodá: (4b.)
a) odpadní voda, b) sůl a líh, c) benzín a cukr, d) perlivá minerálka, e) ocel,
f) voda a nafta, g) naftalen a voda, h) destilovaná voda
4. Uveď 3 libovolné metody na oddělování složek různorodých směsí. (3b.)
5. Na jakém principu funguje usazovaní a uveď 1 příklad využití v praxi. (2b.)
6. Které pomůcky jsou třeba na sestavení destilační aparatury? (4b.)
7. Zdůvodni, která složka ze směsi diethyletheru a vody se oddestiluje jako
první. (2b.) (pracuj s tabulkami, důležité informace vypiš)
8. Jaká metoda je nejjednodušší a tedy nejvhodnější k oddělení složek směsi: (3b.)
a) cukru a vody, b) cukru a benzínu, c) písku a vody?
Opakování na desetiminutovku č. 1
Hodnocení: (30/26,5/22/14,5/8,5)
Okruhy učiva: Nebezpečné vlastnosti látek, bezpečnost, vlastnosti a změny látek, směsi (úvod)
1. Vyjmenuj všechny nebezpečné vlastnosti látek. (4b.)
2. Popiš libovolný ve vyučování předvedený pokus (název látky, co se s ní dělalo a co se stalo). (2b.)
3. U uvedených dějů urči, zda se jedná o fyzikální (F) či chemickou (CH) změnu: (6b.)
a) hoření papíru, b) fotosyntéza,
c) zahřívání ledu, d) zahřívání cukru,
e) kapalnění páry, f) zahřívání hypermanganu (manganistanu draselného)
4. Jak vypadá naftalen? (2 b.)
5. Co se stane: (4b.)
a) při zahřívání soli, b) smíchání naftalenu a líhu,
c) smíchání cukru a vody, d) při zahřívání naftalenu?
6. Uveď 5 činností, které jsou zakázané či přikázané (s ohledem na bezpečnost práce) v učebně chemie. (5b.)
7. Co to jsou různorodé směsi. (1b.)
8. Uveď tři příklady stejnorodých směsí. (2b.)
9. Pokud se jedná o směs, uveď, zda je různorodá nebo stejnorodá: (4b.)
a) mořská voda, b) sůl a benzín,
c) líh a cukr, d) neperlivá minerálka, e) sklo